Historie

HISTORIE
Shipping Factory is van oosprong een familiebedrijf dat in 1980 is ontstaan onder de naam Scheepvaartonderneming Factotum V.O.F.. Het echtpaar, J.J. en J.C. Pikaart richtten de onderneming op met een schip genaamd 'Factotum' van 67 meter lang, 7,10 breed en een laadcapaciteit van 730 ton. Er werden ladingen als kolen, erts, grind, tarwe en dergelijke vervoerd door heel Europa.

Factotum: Latijns woord voor manusje-van-alles

In 1989 is het volgende schip aangekocht, een oud gemotoriseerd sleepschip. De meeste mensen kennen deze als de 'rijnaak' van vroeger. Door het bouwjaar (1928) en de 3 keer zo grote laadcapaciteit (ruim 2000 ton) was dit schip prijstechnisch een gunstige stap vooruit. De eerste jaren waren echter zwaar voor het bedrijf; door veel tegenslag met de voortstuwingsmotoren heeft het bedrijf moeten vechten voor zijn bestaan en de daarop volgende jaren hard moeten werken om nieuwe investeringen mogelijk te maken.

Door het inbouwen van 2 nieuwe Caterpillar voortstuwingsmotoren in 1994 en 1995 en het investeren in een nieuw stuurhuis met hefbare kolom (stuurhuis dat omhoog kan) is het fundament gelegd voor een grootschalige verbouwing aan het schip in 1997. Het middenschip en het voorschip zijn in Zwartsluis bij scheepswerf Poppen vervangen door een nieuw en groter middenvoorschip (2600 ton) dat aan de toenmalige eisen voldeed. Door deze investering heeft het bedrijf kennis mogen maken met de containervaart, die toen al een explosief groeiende markt bleek. De 5 jaren daarna heeft de Factotum met een laadcapaciteit van 196 containers, containers vervoerd van Rotterdam en Antwerpen naar Leverkusen en Keulen. In 2002 is het schip verkocht en volgde een nieuwe uitdaging....

EEN NIEUW TIJDPERK
In 2003 is een compleet nieuwe Factotum in de vaart genomen. Met een lengte van 135 meter, een breedte van 14,20 m en een laadcapaciteit van bijna 6000 ton en ruim 400 containers was dit schip op dat moment een van de grootste schepen in de binnenvaart. Het casco is gebouwd in China en op groot transport naar Nederland gehaald, waarna het schip in Dordrecht is afgebouwd en wederom is uitgerust met Caterpillar voortstuwingsmotoren (2 X 1520 pk). Ook met dit schip vervoert het bedrijf tot vandaag de dag containers vanaf de zeehavens in Nederland en België naar Duitsland.

UITBREIDING VAN DE DIRECTIE
In 2005 is de directie van de Scheepvaartonderneming Factotum V.O.F. uitgebreid. Zoon C.W. Pikaart werd aandeelhouder en gezamenlijk met zijn ouders ontstond de intentie om met elkaar het bedrijf voort te zetten met uiteindelijke overname als doel. Dit heeft er onder andere toe geleid dat de vloot in 2006 is uitgebreid naar 2 schepen. "Vanwege de aanhoudende groei van het containertransport in de binnenvaart en onze zakenrelaties naarstig op zoek waren naar capaciteit hebben we snel moeten handelen." In zeer korte termijn heeft het bedrijf toentertijd een behoorlijke groei en verandering doorgemaakt. Onder andere door het aankopen van een gelijkwaardig schip met dezelfde capaciteit en mogelijkheden, genaamd Saluté.

Saluté: deze naam komt uit de familie, namelijk van een van de voorvaders en betekent: gegroet en proost in verschillende talen

SHIPPING FACTORY
Het jaar 2006 betekende het einde voor Scheepvaart Onderneming Factotum V.O.F. en de start van Shipping Factory.
In 2007, nadat we ook met de Saluté & Factotum een jaar voorspoedig hebben gedraaid met het transport van containers vanaf Rotterdam naar het Ruhrgebied, Düsseldorf en Keulen heeft het bedrijf wederom geïnvesteerd in nieuwbouw.

In november 2008 is het 3e schip, de Factofour, in de vaart genomen met een laadcapaciteit van ca. 500 teu en ruim 6400 ton heeft de Factofour een korte periode in de droge lading geopereerd.

Factofour: deze naam is een samenvoeging van Factotum en het feit dat dit het 4e schip is dat is aangekocht sinds de oprichting van dit bedrijf.

Sinds 1 januari 2009 vaart ook de Factofour containers op de Benedenrijn voor Neska Container Line.

AANDELENOVERNAME
Per 1 januari 2018 heeft zoon Remco Pikaart de aandelen overgenomen van zijn ouders J.C. en J.J. Pikaart. Hij leidt het bedrijf vandaag de dag met zijn Shipping Factory team van 21 medewerkers vanuit Papendrecht en aan boord van alledrie de schepen. Door de jaren heen heeft Remco zijn doelen uitgestippeld en gericht op marktstrategie, bedrijfseconomie en innovatie binnen de sector. Door zitting te nemen in verschillende besturen, panels en projectteams heeft hij zich ontplooid. Waardoor, hij mede als ambassadeur de binnenvaartsector vertegenwoordigt in binnen- en buitenland èn als ervaren, progressieve ondernemer met een buitengewoon netwerk, pleit voor een sector welke aansluit op de wereld van morgen.